Friday, April 13, 2012

TAMADUN ISLAM


Tamadun Islam berkembang dari Semenanjung Tanah Arab oleh Nabi Muhammad s.a.w. selepas menerima wahyu pertama. Kerajaan Islam yang pertama di dunia berada di Madinah semasa Baginda berhijrah ke Madinah pada tahun 622M.Istilah Dunia Islam mempunyai beberapa makna. Dari segi budaya ia merujuk kepada komuniti Muslim sedunia, pengikut ajaran Islam. Komuniti ini berjumlah kira-kira 1.3-1.4 bilion orang, atau satu perlima dari penduduk dunia. Komuniti ini tersebar luas di banyak negara dan kumpulan etnik yang cuma dihubungkan dengan agama. Dari segisejarah atau geopolitik pula, istilah ini biasanya merujuk kepada kumpulan negara majoriti Muslim atau negara yang Islam menonjol dalam politiknya.


 
KONSEP TAMADUN ISLAM
            
 Secara umumnya tamadun Islam boleh dilihat daripada pengertiannya dari segi bahasa danistilah antaranya :

Bahasa Arab : ‘madaniyyah’, ‘tamaddun’ dan ‘hadharah’. 

Ibn Khaldun : ‘umran’ yg digunakan dlm kajian tentang bandar-bandar & ibu kota yg meliputi kws tanah yang didiami dan petempatan, tanah yang subur dan maju. Hadharah : daerah, kota, bandar, kampung @ tanah yg. diusahakan. 

Dlm bhs Arab moden : tamaddun : memiliki ciri-ciri hidup bandar.

Dr sudut terminologi Inggeris & Latin : civilization: tamadun manusia yg berkaitan dgn kemajuan jati diri manusia dlm membangunkan kehidupan di pelbagai peringkat. 

Pandangan sarjana Islam :

1.  Ibn Khaldun : “pencapaian manusia yang sudah melebihi keperluanasasi kehidupan sehingga dpt membuka jalan ke arah pemikiran & penghasilan daya cipta yang lebih halus & mempunyai nilai-nilai seni”.

2. Ali Syariati : merangkumi seluruh kehidupan mental & spiritual umat manusia. Malik Bennabi : merupakan suatu bentuk kehidupan manusia yang dapat mempergunakan unsur-unsuralam material dengan sebaik-baiknya utk memudahkan kehidupan di dunia dengan mengambil nilai-nilai kerohanian sebagai dasar perjuangan. 

3. Syed Muhammad Naquib Al-Attas :”keadaan kehidupan insan bermasyarakat yg telah mencapai taraf kehalusan tatasusila & kebudayaan yang
luhur bg seluruh masyarakat” 

No comments:

Post a Comment