Wednesday, March 28, 2012

APA ITU JIHAD?

Akhir-akhir ini, jihad telah disalahertikan dan ia sudah dicemari. Bila dikatakan jihad, yang dibayangkan ialah bunuh orang, tembak dan bom sana sini, serangan berani mati dan lain-lain keganasan lagi. Perkataan jihad itu sangat baik dan mulia sebab ia datang dari Tuhan, dari Rasulullah dan dari ajaran Islam yang sangat cantik, indah dan mulia. Kalau dapat dilaksanakan dengan tepat, maka akan lahirlah syiar yang indah dalam kehidupan.

Jihad bermakna perjuangan dan usaha yang serius dan sejati ke atas diri sendiri dan juga masyarakat.  Ia adalah satu perjuangan untuk menyingkirkan ketidakadilan, penindasan dan kejahatan daripada masyarakat Islam. Perjuangan ini harus merangkumi aspek-aspek kerohanian, ekonomi dan politik. 

Bagi melihat pengertian jihad secara lebih dekat maka adalah baik kita merujuk kepada pengertian jihad yang juga boleh dilihat dari aspek teladan Rasulullah s.a.w. sendiri.  Daripada definisi yang diberikan ini kita akan dapat membuat kesimpulan apakah maksud jihad yang sebenarnya supaya ianya tidak disalahertikan. 









No comments:

Post a Comment